Maturitná skúška (ďalej MS) sa uskutočňuje v súlade s vyhláškou MŠ SR 318/2008 o ukončovaní štúdia na stredných školách, ktorou sa vykonáva zákon MŠ SR 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon).
Žiak posledného ročníka strednej školy do 30. septembra 2012 písomne oznámi (na pripravenom tlačive) predmety a ich úroveň, ktoré si na maturitnú skúšku zvolil. Podľa platnej vyhlášky sa žiak strednej odbornej školy musí prihlásiť na tieto povinné maturitné predmety: slovenský jazyk a literatúra, cudzí jazyk (anglický alebo nemecký), teoretická časť odbornej zložky a praktická časť odbornej zložky.
Ak má žiak záujem, môže sa v rovnakom termíne prihlásiť na dobrovoľný maturitný predmet (max. dva) – matematika, druhý cudzí jazyk a pod. (len predmety, ktoré žiak počas štúdia absolvoval).
V prvom (povinnom) cudzom jazyku si štvrtáci môžu vybrať úroveň, v ktorej chcú maturovať: B1 (základnú) alebo B2 (vyššiu). V ostatných maturitných predmetoch sa úroveň neudáva. Z druhého (dobrovoľného) cudzieho jazyka je možné konať maturitnú skúšku len na úrovni B1.
Žiak si v dobrovoľnom predmete matematika zvolí, ktoré časti MS chce absolvovať: len externú (celoštátnu) časť alebo len ústnu časť alebo celú skúšku Ak sa žiak zúčastní externej časti z dobrovoľného predmetu a bude neúspešný, t. j. získa 33 % a menej, tento výsledok neovplyvní úspešnosť maturitnej skúšky a na vysvedčení sa neuvádza (par. 86, ods. 7 šk. zákona a par. 15, ods. 10 vyhl. 318/2008). Z druhého (dobrovoľného) cudzieho jazyka je možné konať len ústnu časť maturitnej skúšky.
Zmenu predmetov alebo zmenu spôsobov vykonania maturitnej skúšky alebo dodatočné prihlásenie žiak písomne oznámi triednemu učiteľovi najneskôr do 15. októbra 2012; riaditeľ školy môže v osobitných prípadoch (najmä ak ide o dlhodobý pobyt v zahraničí, zdravotný stav) povoliť iný termín, najneskôr do 31. januára 2013.
Žiak môže skladať maturitnú skúšku z cudzieho jazyka aj ako štátnu jazykovú skúšku. Žiakovi, ktorý získal jazykový certifikát minimálne na úrovni B1(B2) jazykovej náročnosti Spoločného európskeho referenčného rámca vydaného prostredníctvom vybraných inštitúcií oprávnených vydávať jazykové certifikáty, môže riaditeľ školy uznať príslušný certifikát ako náhradu maturitnej skúšky z cudzieho jazyka na základe písomnej žiadosti žiaka. Žiadosť predkladá žiak riaditeľovi školy najneskôr do 15. septembra 2012. Ak žiak získa jazykový certifikát v priebehu školského roku, v ktorom koná MS, môže požiadať riaditeľa školy o jeho uznanie najneskôr do 1.marca 2013. Zoznam inštitúcií, ktoré môžu v súčasnosti vydávať jazykové certifikáty ako náhradu MS z cudzieho jazyka, sú uvedené v prílohe vyhlášky MŠ SR 319/2008, a to v jej novelách - vyhláškach 269/2009, 405/2009, 208/2011.
Predmet |
Úroveň |
Externá časť |
Interná časť |
||
Písomná forma |
Ústna forma |
||||
Príprava |
Odpoveď |
||||
anglický jazyk |
B2 |
120 min |
60 min |
20 min |
20 min |
B1 |
100 min |
60 min |
|||
nemecký jazyk |
B2 |
120 min |
60 min |
20 min |
20 min |
B1 |
100 min |
60 min |
|||
slovenský jazyk a literatúra |
- |
90 min |
150 min |
20 min |
20 min |
matematika |
- |
120 min |
– |
20 min |
20 min |
Predmet |
Interná časť |
||
Praktická forma |
Ústna forma |
||
Príprava |
Odpoveď |
||
praktická časť odbornej zložky |
a) riešenie vyžrebovanej témy - 8 hodín |
– |
– |
b) obhajoba komplexnej odbornej práce – 20 min |
|||
c) obhajoba úspešnej súťažnej práce – 20 min |
|||
teoretická časť odbornej zložky |
– |
30 min |
30 min |
Harmonogram externej časti a písomnej formy internej časti MS v šk. roku 2012/2013:
Cieľové požiadavky na vedomosti a zručnosti maturantov zo slovenského jazyka a literatúry
Cieľové požiadavky na vedomosti a zručnosti maturantov z anglického jazyka - úroveň B2
Cieľové požiadavky na vedomosti a zručnosti maturantov z nemeckého jazyka - úroveň B2
Hodnotenie na maturitnej skúške
Externá časť a každá forma internej časti sa hodnotí osobitne a toto hodnotenie sa uvádza na vysvedčení o maturitnej skúške:
a) externá časť sa hodnotí percentami úspešnosti a percentilom (percentil vyjadruje, ako sa hodnotený žiak umiestnil v rámci všetkých ostatných slovenských maturantov, čiže koľko percent maturantov dosiahlo horší výsledok ako on - napr. ak dosiahol percentil 93, znamená to, že predbehol 93 % ostatných a len 7 % zo všetkých testovaných maturantov bolo lepších než on),
b) písomná forma internej časti sa hodnotí precentami úspešnosti,
c) ústna a praktická forma internej časti sa hodnotí známkou.
Hodnotenie vyjadrené percentami úspešnosti a percentilom sa zaokruhľuje na desatiny.
Žiak úspešne vykoná maturitnú skúšku z predmetu, ktorý má externú časť maturitnej skúšky aj písomnú formu internej časti maturitnej skúšky (t. j. SJL, ANJ, NEJ), ak jeho hodnotenie z ústnej formy internej časti maturitnej skúšky:
a) nie je horšie ako stupeň prospechu 3 – dobrý a v písomnej forme internej časti maturitnej skúšky získa
viac ako 25 % z celkového počtu bodov alebo v externej časti získa viac ako 33 % z celkového počtu bodov, alebo
b) je stupeň prospechu 4 – dostatočný a v písomnej forme internej časti maturitnej skúšky získa viac ako 25 % z celkového počtu bodov a súčasne v externej časti získa viac ako 33 % z celkového počtu bodov.
Žiak úspešne vykoná maturitnú skúšku z predmetu, ktorý má externú časť maturitnej skúšky a nemá písomnú formu internej časti maturitnej skúšky (t. j. MAT), ak jeho hodnotenie z ústnej formy internej časti maturitnej skúšky:
a) nie je horšie ako stupeň prospechu 3 – dobrý a v externej časti maturitnej skúšky získa viac ako 25 % z celkového počtu bodov, alebo
b) je stupeň prospechu 4 – dostatočný a v externej časti maturitnej skúšky získa viac ako 33 % z celkového počtu bodov.
Žiak úspešne vykoná maturitnú skúšku z predmetu, ktorý nemá externú časť maturitnej skúšky a nemá písomnú formu internej časti maturitnej skúšky ak jeho hodnotenie z ústnej formy (t. j. TČOZ) alebo praktickej formy (t. j. PČOZ) internej časti maturitnej skúšky nie je horšie ako 4 ‑ dostatočný.
Praktická časť odbornej zložky
Cieľom tejto časti maturitnej skúšky je overiť úroveň osvojenia, aplikácie získaných odborných teoretických poznatkov pri riešení praktických odborných tém a zistiť pripravenosť žiaka používať ich pri činnostiach, na výkon ktorých sa pripravoval, t.j.:
a) dodržiavať zásady profesijnej etiky,
b) zhotovovať technickú a ekonomickú dokumentáciu s využitím informačných technológií,
c) vhodne zvoliť metódu a technologický postup v odbore,
d) pracovať s evidenciou, kontrolou a hodnotiť pracovné operácie, analyzovať a využívať technické a prevádzkovo-ekonomické informácie,
e) používať informačné technológie a iné informačné zdroje,
f) aplikovať právne predpisy a ostatné predpisy na zaistenie bezpečnosti práce a ochrany zdravia pri práci, zásady bezpečnej práce, požiarnej ochrany, ochrany a tvorby životného prostredia, ekologické zásady.
Formy praktickej časti odbornej zložky:
a) praktická realizácia vyžrebovanej úlohy
Témy úloh (počet 1-15) vychádzajú z obsahu učiva hlavných maturitných predmetov v jednotlivých odboroch, t.j. v odbore technika a prevádzka dopravy predovšetkým: PXA, CEV, MED, CDO, EKO, v odbore prevádzka a ekonomika dopravy: CDP, UCT, EKO, DLG, ZSI, PXA, CEV, MTC, zároveň sa pri ich riešení využívajú zručnosti zo základných predmetov, najmä INF, API, ITD, ADK, TCK, CST, ZTH, DOG, CLA a i. Skúška pre žiaka prebieha v jednom dni, trvá 8 hodín,
Komplexnú odbornú prácu alebo projekt žiak rieši počas štúdia individuálne, výnimočne (v závislosti od témy) v tíme. Práca je obsahovo zameraná podľa odboru štúdia a potrieb praxe. Žiadosť o konanie praktickej časti odbornej zložky riešením a obhajobou komplexnej odbornej práce žiak podáva na určenom tlačive najneskôr do 17. septembra 2012. Tému a podmienky realizácie práce schvaľuje riaditeľka školy do 30. septembra 2012, žiak prácu odovzdá do 6. februára 2013, obhajuje ju pred maturitnou komisiou v termíne určenom riaditeľkou školy,
Predvedenie a obhajoba úspešných odborných prác, ktoré sa umiestnili na 1. – 3. mieste v krajskom kole alebo na 1. – 5. mieste v celoštátnom kole súťaže žiakov stredných škôl v Slovenskej republike, registrovanej Ministerstvom školstva SR, t.j. Stredoškolská odborná činnosť alebo ZENIT. Predvedenie a obhajoba práce sa koná pred maturitnou komisiou v termíne určenom riaditeľkou školy.
Ústna forma internej časti MS
Žiak môže konať ústnu formu internej časti MS, ak úspešne ukončil posledný ročník štúdia, bez ohľadu na výsledok externej časti a písomnej formy internej časti MS a výsledok praktickej časti odbornej zložky. Termín ústnej formy internej časti v tomto školskom roku ešte nebol krajským školským úradom určený, pravdepodobne bude od 27.5. do 31.5. 2013.
Ústnu formu internej časti MS tvorí ústna odpoveď žiaka pred predmetovou maturitnou komisiou, pričom si žiak žrebuje jedno z 30 schválených maturitných zadaní (v predmete teoretická časť odbornej zložky si žiak žrebuje jednu z 25 schválených tém). Maturitné zadania a úlohy v nich vychádzajú z cieľových požiadaviek na vedomosti a zručnosti pre daný predmet maturitnej skúšky a ich úroveň.
Maturitná skúška pre žiakov so zdravotným znevýhodnením
Žiak so zdravotným znevýhodnením môže mať podľa vyhlášky MŠ SR 318/2008 o ukončovaní štúdia na stredných školách upravené podmienky na vykonanie maturitnej skúšky.
Úpravy pre žiaka so zdravotným znevýhodnením sa vzťahujú na jednotlivé časti maturitnej skúšky, cieľové požiadavky jednotlivých maturitných predmetov, na externé testy, písomné práce a maturitné zadania. Úpravy sa v závislosti od stupňa obmedzenia (skupiny, do ktorej je žiak so zdravotným znevýhodnením zaradený) týkajú: predĺženia časového limitu pri riešení úloh testu a pri ústnej odpovedi, používania kompenzačných pomôcok. Pri ťažších stupňoch obmedzenia môžu byť upravené alebo nahradené niektoré úlohy, v testoch sú odlišné grafické úpravy a formáty zadaní s použitím rôznych veľkostí písma, s použitím zmenenej štruktúry textu, využitím inej možnosti záznamu odpovede a počúvania vstupného textu a pod.
Ak má žiak so zdravotným znevýhodnením záujem o úpravu maturitnej skúšky, musí o ňu písomne požiadať. Žiadosť je prílohou prihlášky na maturitnú skúšku. Žiadosť obsahuje:
a) osobné údaje uchádzača,
b) skupinu, do ktorej je uchádzač na základe odborných posudkov zaradený,
c) špecifikovanie úprav maturitnej skúšky, o ktoré žiada,
d) odborný lekársky posudok, ktorý obsahuje presnú diagnózu a z nej vyplývajúce funkčné dôsledky – posudok sa nevyžaduje u uchádzačov s vývinovými poruchami učenia,
e) aktuálny odborný posudok špeciálneho pedagóga a psychológa.
Odborný posudok pre uchádzača s vývinovými poruchami učenia má najviac dvojročnú platnosť, preto odporúčame uskutočniť rediagnostické vyšetrenie už v treťom ročníku, aby žiak mohol priložiť odborný posudok k žiadosti o úpravu MS v stanovenom termíne. Odborný posudok vyhotovuje ten, kto má vo svojej odbornej starostlivosti žiaka so zdravotným znevýhodnením.